utorok, 16 apríl 2013 17:12

Jednoduchý návod na meditáciu v 5 krokoch

Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)
Ako meditovať Ako meditovať

Ako meditovať?

Meditácia je určite najznámejšia technika nielen duchovného, ale aj osobnostného rastu. Nedávno som čítal článok, v ktorom sa písalo: “Nová štúdia American Heart Association ukázala, že pravidelná meditácia má súvis so znížením rizika infarktu a mŕtvice až o 48%. Skupine ľudí, ktorí pravidelne meditovali, sa znížil krvný tlak (a pritom tak veľa ľudí má s tým problém) a boli menej nahnevaní. Takisto u nich bolo vidieť trend znižovania fajčenia.”
Keď si to preložíme od jednoduchej reči, tak to znamená, že meditácia rieši krvný tlak, stres a fajčenie. Napriek tomu je však len veľmi málo ľudí, ktorí aspoň občas meditujú. Najčastejšia výhovorka je: “Ja neviem, ako sa medituje.”
V tomto článku vám dám preto návod a poviem, ako som začal meditovať ja. Nečakajte žiadne pokročilé techniky. Ide len o to, aby ste začali.

Ale ja nie som mních

Možno patríte k ľuďom, čo majú predstavu, že meditácia je len pre budhistických mníchov, šamanov a ezoterických ľudí odetých v divnom farebnom oblečení. Poďme preto hneď na začiatku vyriešiť tento blok. Určite poznáte týchto ľudí. Všetci majú jedno spoločné – meditujú:

  • Tina Turner – sama povedala, že meditácia jej dala silu skoncovať s manželstvom, kde bola zneužívaná
  • Steven Segal – venuje sa meditácii už 27 rokov
  • Richard Gere – denne medituje a hovorí, že ho to udržiava motivovaného
  • Sting – spolu s manželkou sa venuje joge a meditácii
  • Orlando Bloom – tvrdí, že meditácia ho chráni pred skĺznutím na zlé cesty, čo je v Hollywoode bežné
  • Oprah Winfrey – podľa jej slov, je o 1 000% lepšia, keď medituje
  • Paul McCartney – “Je to celoživotný dar. Je to niečo, na čo sa môžete vždy obrátiť.”
  • Madonna
  • Demi Moore
  • Will Smith
  • Tiger Woods
  • Arnold Schwarzennegar
  • Keanu Reeves
  • Stevie Wonder

Zhodneme sa na tom, že títo ľudia nie sú ani svätí mnísi, ani čarodejníci, a určite ich svet nevidí ako uletených kvôli tomu, že meditujú. Ak môžu meditovať oni, môžete celkom určte meditovať aj vy. Nepotrebujete k tomu žiadne zvláštne ezoterické schopnosti. Takže, poďme na to…

Meditácia nie je činnosť

Minulý rok som absolvoval Spiritual Camp, kde nám jogín Shiva Shankar povedal, že meditácia nie je niečo, čo robíte, ale niečo, čo k vám príde, keď sa utíšite. Zabudnite preto teraz na komplikovaný svet a utíšte sa.
Tiež som si kedysi myslel, že pre mňa nemá zmysel meditovať, pretože neviem, ako na to – a určite je to zložité. Až kým som si neprečítal jednu knihu od Esther Hicks. Knihou som sa inšpiroval a vytvoril som si takýto postup:

  1. Spravte si na meditáciu čas a nastavte si budík. Ja som sa na začiatku rozhodol, že budem meditovať 10 minút. Postupne som čas predlžoval na terajších 20 minút. Nastavte si budík na svoj čas, aby ste sa nemuseli sústrediť na to, koľko času prešlo. Keby ste stále mysleli na hodiny, nemali by ste z meditácie nič.
  2. Pohodlne sa usaďte. Keď začínate, nepotrebujete zaujať žiadne špeciálne pózy. Len si sadnite a uvoľnite si ruky. Mne pomáha, keď sa môžem oprieť. Je dobré keď sa vaše chodidlá dotýkajú zeme. Uistite sa, že nemáte prekrížené nohy ani ruky.
  3. Zavrite si oči.
  4. Dýchajte nosom a sústreďte sa iba na dych. Sústreďte sa iba na svoj dych. Vnímajte každý nádych a výdych. Dýchajte zhlboka. Preciťujte, ako vám studený vzduch vchádza cez nos postupne až do pľúc a teplý vzduch vychádza z pľúc a cez nos opúšťa vaše telo. Keď k vám prídu nejaké myšlienky (a to určite prídu, hlavne ak s meditáciou začínate), neodháňajte ich. Neanalyzujte ich. Vráťte svoju pozornosť opäť k dýchaniu. Zo začiatku sa možno prichytíte pri tom, že ste začali rozoberať nejakú myšlienku. To je v poriadku. Bez výčitiek opäť zamerajte pozornosť na dych.
  5. Ukončenie meditácie. Keď vyprší čas, ktorý ste si nastavili, pošúchajte si rýchlo dlane, aby ste ich zohriali a priložte si ich na oči. Otvorte oči, kým si ich ešte zakrývate dlaňami a pomaly dajte ruky preč.

Ako utíšiť myšlienky

Zo začiatku vám môže mysľou chodiť množstvo myšlienok. Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu sústrediť sa opäť len na dýchanie.

  • Meditujte ráno. Využite to, že máte ráno menej myšlienok ako počas dňa. Najskôr sa umyte. Očistíte tým svoje telo. Potom bude nasledovať meditácia, ktorá očistí myseľ. Až potom sa si dajte raňajky. Meditovanie ráno má ešte jednu výhodu. Ak nie je vaša myseľ zvyknutá meditovať, môže sa stať, že zaspíte. Ráno, potom ako sa umyjete, je najmenšia pravdepodobnosť, že zaspíte.
    Niektorí ľudia namietajú, že ráno majú najviac myšlienok, pretože myslia na všetko, čo majú počas dňa spraviť. Verte mi. Ráno máte nemej myšlienok ako večer, keď ešte stále myslíte na to, čo všetko sa odohralo v práci alebo ako vás nahneval šéf. Ak musíte myslieť ráno na všetko, čo máte počas dňa spraviť, aby ste na to náhodou nezabudli, tak si to všetko napíšte na papier. Vaša myseľ vám poďakuje.
  • Počítajte nádychy a výdychy. Keď sa myseľ príliš nudí, tak vás začne otravovať rôznymi myšlienkami. Potrebujete jej dať niečo jednoduché, na čo môže myslieť a vás to nebude zaťažovať. Počítajte si teda doby nádychov a výdychov. Na 8 dôb sa nadychujte, na 4 doby zadržte, na 8 dôb vydychujte, na 4 doby zadržte. Pri zadržaní nezastavujte v hrdle vzduch klapkou. Udržujte ho pľúcami. Rýchlosť počítania si zvoľte sami. Postupne zistíte, že čím ste pokojnejší, tým pomalšie vám stačí dýchať.
  • Ak myseľ stále nedá pokoj. Niekedy ani počítanie nádychov a výdychov nestačí, aby ste umlčali svoju myseľ. Počítajte ďalej a popri tom si predstavujte, že vdychujete do seba striebornú paru a potom túto striebornú paru vydychujete. To by malo vašu myseľ dostatočne zamestnať.
  • Keď aj napriek tomu príde myšlienka. To je v poriadku. Môžete ju chvíľu nezávisle pozorovať a potom ju nechajte odísť. Vráťte svoju pozornosť opäť na dýchanie.

Určite ste si všimli, že som nespomenul žiadnu hudbu, ani meditačnú nahrávku. Experimentujte. Ak zistíte, že sa lepšie uvoľníte pri hudbe, púšťajte si hudbu. Ak vás nejaká meditačná nahrávka dostane hlbšie do meditácie, tak to je vaša cesta. Ja som niekoľko mesiacov nepočúval žiadnu hudbu ani nahrávky. Až v posledných týždňoch som našiel jednu meditáciu, pri ktorej sa vždy dostanem do stavu úplného uvoľnenia, takže teraz meditujem pri nej.

Rozhodnite sa a vytrvajte

Nerozmýšľajte, že možno jedného dňa tú meditáciu skúsim a uvidím, čo to spraví. S takýmto prístupom to nespraví nič.
Rozhodnite sa, že budete pravidelne meditovať. Možno vám bude trvať týždeň, kým sa dostanete do stavu, keď na pár sekúnd prestanete myslieť. Možno vám to bude trvať mesiac, dva mesiace – ale raz to príde. Keď to príde, tak to spoznáte. 20 minút prebehne veľmi rýchlo a vám sa ešte nebude chcieť skončiť. Budete sa cítiť vďační, že ste mali možnosť zažiť takú meditáciu a zažívať ju každý deň.
Spravte si z toho zvyk. Vnímajte meditáciu ako relax – ako to najlepšie, čo v danú chvíľu môžete spraviť pre svoje telo, myseľ a dušu.
Ak máte nejaké ďalšie tipy alebo postup pri meditácii, ktorý vám funguje, napíšte ho do komentárov.

Viac z tejto kategórie: « Ho-oponopono
Online podpora
LiveZilla Live Help